Hallå bloggen!
Smärtsamma sendrag har alla hört talas om och upplevt, men jag vågar nästan lova att skrivkrampen är snäppet värre. Jag har haft noll inspiration till att blogga, det har varit rätt fullt upp kan man säga. Det går väl inget vidare med träningen heller. Jag har dock hållit igång men inte riktigt som jag tänkt och vill. Känns helt overkligt att jag hållit mig frisk flera veckor i sträck men mina barn har varit mer sjuka än friska så det har varit snålt med tid samt energi från min sida.
 
Om 16 dagar är det dags för tävling i vår box och jag har laddat upp på absolut sämsta tänkbara sätt. Stark kvinna reder sig själv, inte sant? Det innefattar även däckbyte på bilen. Fram med domkraften, upp med det rostiga fälgkorset och bara att köra igång. Bultarna sitter såklart hårt och jag fick ta i rätt bra för att få upp dem. Första däcket gick bra. Första bulten på andra däcket satt ännu hårdare så jag tog i ännu mer. Pang bom och axeln fick sig en rejäl smäll. Det slog till och med lock för örat. Precis innan smällen så hade jag skickat iväg en kaxig Snapchat till halva telefonboken med en bild på det rostiga korset och texten "vad ska man med en karl till?" och dagen efter däckbytet så snöade det rejält. Man skulle kunna säga att min kaxiga snap straffade sig rätt snabbt..
 
 
 
Så jag har alltså laddat upp genom att se till att jag inte kan lyfta. Min teammate måste sprudla av lycka. Men jag har inte legat på latsidan utan det har blivit en hel del squats och cykling. Men efter ett besök hos kiropraktorn så känns det faktiskt lite bättre så det har tänts ett hopp. Min plan är att genomföra tävlingen, det kommer jag att klara, men sen ska axlarna få vila ett tag igen. Det positiva i det här är att jag har tagit tag i mina ben då jag hellre tränar överkropp än spirorna i normala fall.
 
 
 
Adios amigos!
S.G
 
 
 
 

Kramp

Sara G Kommentera
Hallå bloggen!
Smärtsamma sendrag har alla hört talas om och upplevt, men jag vågar nästan lova att skrivkrampen är snäppet värre. Jag har haft noll inspiration till att blogga, det har varit rätt fullt upp kan man säga. Det går väl inget vidare med träningen heller. Jag har dock hållit igång men inte riktigt som jag tänkt och vill. Känns helt overkligt att jag hållit mig frisk flera veckor i sträck men mina barn har varit mer sjuka än friska så det har varit snålt med tid samt energi från min sida.
 
Om 16 dagar är det dags för tävling i vår box och jag har laddat upp på absolut sämsta tänkbara sätt. Stark kvinna reder sig själv, inte sant? Det innefattar även däckbyte på bilen. Fram med domkraften, upp med det rostiga fälgkorset och bara att köra igång. Bultarna sitter såklart hårt och jag fick ta i rätt bra för att få upp dem. Första däcket gick bra. Första bulten på andra däcket satt ännu hårdare så jag tog i ännu mer. Pang bom och axeln fick sig en rejäl smäll. Det slog till och med lock för örat. Precis innan smällen så hade jag skickat iväg en kaxig Snapchat till halva telefonboken med en bild på det rostiga korset och texten "vad ska man med en karl till?" och dagen efter däckbytet så snöade det rejält. Man skulle kunna säga att min kaxiga snap straffade sig rätt snabbt..
 
 
 
Så jag har alltså laddat upp genom att se till att jag inte kan lyfta. Min teammate måste sprudla av lycka. Men jag har inte legat på latsidan utan det har blivit en hel del squats och cykling. Men efter ett besök hos kiropraktorn så känns det faktiskt lite bättre så det har tänts ett hopp. Min plan är att genomföra tävlingen, det kommer jag att klara, men sen ska axlarna få vila ett tag igen. Det positiva i det här är att jag har tagit tag i mina ben då jag hellre tränar överkropp än spirorna i normala fall.
 
 
 
Adios amigos!
S.G
 
 
 
 

Hej kära läsare!! Sist ni hörde ifrån mig berättade jag om min "succé" (läs katastrof) på Les Mills Bodyattackutbildning i Stockholm. När jag ändå var på besök i storstan var planen att jag skulle klämma in ett gympass och en burgare med svenska mästaren i Athletic Fitness, Roman Hassas, 31 år. Alltid kunde jag väl lära honom något! Men han drabbades av en plötslig "man cold" och tvingades ställa in. Vi vet alla att en förkylning slår hårt på det manliga släktet, men jag funderar ändå på om han egentligen bara var skraj att jag skulle klå honom i bänkpress.

Skämt åsido!! Nu är Roman frisk som en nötkärna, starkare än någonsin och i full gång med förberedelserna inför SM och eftersom jag aldrig fick chansen att fråga ut honom om tävlingsnerver, bulkning, hans största bedrift och vilka övningar man ska göra för att få "buns of steel", så mailade jag honom alla möjliga frågor istället. Många övningar som vi nöter i crossfitboxen utför man även på en tävling i Athletic Fitness, såsom den av mig fruktade rodden och favoriten chins (det vi kallar pullups). Så även vi crossfitnördar kan få inspiration här. Läs den exklusiva intervjun med Roman här nedan:      

 
Hej Roman!! Hur är läget? Berätta lite om dig själv. Vem är Roman Hassas?

Tjena, det är bara bra tack. Jag är utbildad byggingenjör och jobbar med stora infrastrukturprojekt mot Trafikverket. Sysslar en del med musik. Utöver det så är jag otroligt träningsintresserad och aktivt tävlande inom Athletic Fitness.

 

För oss som inte har superbra koll, vad är egentligen Athletic Fitness? Vad går det ut på?

Athletic Fitness förkortat AF är en tävlingsgren där man som utövare måste visa en bra fysik samtidigt som man måste vara stark (chins och dips) och även ha ett bra flås (rodd eller hinderbana)

 

Har du alltid varit en gymråtta eller har du någon annan idrottsbakgrund?

Jag började i tidig ålder med TaeKwonDo och tävlade på hög nivå även där. Som bäst tävlade jag i nordiska mästerskapen och har ett silver därifrån. När jag sedan under andra året i gymnasiet märkte att det tog alldeles för mycket tid så var jag tvungen att välja studier före och började då gymma.

 

Hur länge har du hållit på med Athletic Fitness och vad var det som fick in dig på det spåret?

Jag tävlade för första gången 2014, det var min vän Ali Samet som tidigare hade tävlat och fortfarande tävlar som tyckte att jag borde köra och coachade mig till min första tävling.

 

Du ställde upp och vann i tre tävlingar i Athletic Fitness inom loppet av ett år; Decembercupen 2014, Svenska Mästerskapen 2015 och Tyngre Classic II 2015. Vilken tävling var du mest nervös inför och varför? Och vilken tävling var roligast? Varför?

Jag var väl mest nervös inför min första tävling då allt var nytt, sedan när det gick så bra så fick jag lite mer självförtroende till de kommande tävlingarna. Alla vinster har varit roliga men tyngre classic var nog ett av de mest minnesvärda då jag hade hela min familj där som hejade, det var en grymt bra uppstyrd tävling med många åskådare och där vann även min vän Ali guldet i korta klassen, jag och han startade vår resa mot SM och tyngre classic tillsammans.

 

Hur förbereder du dig inför en tävling?

Jag börjar dieta i god tid för att inte stressa kroppen de sista veckorna. Sedan blir det väääldigt mycket chins, dips och rodd. Varenda pass körs något utav dessa plus kompletterande övningar.

 

När tävlingsdagen väl kommer, har du några egenheter eller ritualer som du måste göra innan du kliver upp på scenen? Liksom en hockeyspelare ibland måste snöra på sig höger skridsko innan vänster eller liknande.

Inga ritualer på det sättet, men jag har ju alltid en bild av att det är jag som står med guldet på scenen. Ända från första dietdagen.

 

Vad är jobbigast med att tävla i Athletic Fitness?

Att det är prestation kombinerat med att man är på diet och låg på energi, vissa dagar mår man inte så bra.

 

Vad är roligast med att tävla i Athletic Fitness?

Att vinna! Haha, nej men allt är kul, hela processen, att se hur kroppen förändras till att man lär sig sin kropp under en diet och inte minst själva tävlingen.

 

Vilken bedrift är du mest stolt över? Varför?

Jag är mest stolt över den fysik jag har lyckats bygga under mina träningsår. Det har varit väldigt hård träning och länge!

 

Att bulka måste vara rena drömmen. Vad äter du när du bulkar?

Jag försöker att äta som på diet fast mer mängder, men hamburgare är en favorit om jag ska fuska ibland.

 

Sen kommer vi till något jag skulle ha betydligt svårare för, deffningen. Vad äter du när du deffar?

Det blir mycket potatis o ris som kolhydratskälla. Proteinet får jag från fisk, kyckling och färs.

 

Vad var det första du satte tänderna i, bortsett från guldmedaljen, när du avslutat din sista tävling 2015?

Jag var så sliten och mätt (vi äter rejält mycket skräp backstage för att fylla kroppen) så det blev faktiskt en hamburgare på Max, eftersom det låg närmast.

 

Har du några laster? Vilka?

Jag gillar choklad väldigt mycket. Kan få sug på det under dieten, men jag har mina fuskdagar.

 

Man får inte under några som helst omständigheter fråga en kvinna om vikten men det känns som det är okej att jag frågar dig eller? Nuvarande vikt? Tävlingsvikt?

Absolut får du det, jag väger offseason mellan 98-102 kg. Och senast på tävling vägde jag 85. Hoppas på 86.5 denna gång om jag nu har tränat hårt nog!

 

Vilken muskel är du mest nöjd med? Varför?

Mina ben är väl det som sticker ut mest och jag gillar verkligen att träna ben, en stor muskelgrupp där man verkligen känner att man tränar hårt.

 

Vilka är dina styrkor?

Mina styrkor är att jag har en bra fysik, har vunnit fysikronden på alla tävlingarna, dessutom så är jag relativt stark och gör många chins och dips trots min "höga" vikt.

 

Svårt att föreställa sig, men har du några svagheter? Något du behöver förbättra inför nästa tävling?

Absolut har jag det, jag har lagt mycket fokus på axlar, bröst och triceps denna offseason och jag hoppas att det lönar sig, det återstår att se.

 

Vilken är din favoritövning i gymmet? Varför?

Knäböj, för att den verkligen känns tung och jobbig.

 

Vilken övning är du mindre förtjust i? Varför?

Knäböj, för att jag har smått ångest inför varje pass.

 

Jag vet ju att du inte bara tränar, utan även spelar i ett band. Finns det några likheter mellan en spelning med bandet och en tävling?

Absolut, man måste förbereda sig i tid och göra sin läxa oavsett om det handlar om att lära sig 5 nya låtar eller gå ner 18 kg. Disciplin är nyckelordet här.

 

Vilken låt tränar du helst till?

Det blir mycket housemusik, ingen specifik låt, gärna någon mix som inte stannar mellan låtarna.

 

Tanken var att du skulle ta med mig till gymmet och visa dina bästa rumpövningar (alla vill väl veta vägen till en fast och fyllig rumpa). Vilka är dina bästa rumpövningar?

Utfall och INTE knäböj som många har fått för sig. Kör tunga utfall så kommer du förstå.

 

Vi crossfitgirls älskar såklart crossfit. Brukar du köra crossfit någon gång?

Inga rena crossfitpass men under diet kan jag köra lite crossfitupplägg som cardioträning. Crossfit är en hård sport!

 

Vet att Athletic Fitness inte syftar till att lyfta så tungt som möjligt, men det vore ändå intressant att veta några av dina tyngsta lyft?

Jag gör aldrig ettor då skaderisken är hög och jag inte riktigt tävlar i styrkelyft, men minst femmor.

Personbästa i bänkpress: 135x6

Personbästa i marklyft: 210x5

Personbästa i knäböj: 175x6

 

Vilket är ditt motto här i livet?

Det finns inga genvägar!

 

Har du några goda råd till de som vill ha en framtid inom Athletic Fitness?

Detta gäller alla, stressa inte med att ta dig upp på scen, det kan alla göra. Satsa några år på att bygga en komplett fysik innan du skalar av fettet. Annars slutar det med att man är för liten och får låg placering och i värsta fall åker ut i fysikronden.

 

Slutligen, vilken blir din nästa tävling?

Nästa tävling är SM, siktet är inställt på tre SM-guld.

 

Tack för att du tog dig tid att svara Roman!! Och stort lycka till i nästa tävling!! Vi crossfitgirls håller tummarna. Ciao!

Tack själva! Kul att få vara med och träna hårt!

Roman Hassas, svensk mästare i Athletic Fitness.

Malin Kommentera

Hej kära läsare!! Sist ni hörde ifrån mig berättade jag om min "succé" (läs katastrof) på Les Mills Bodyattackutbildning i Stockholm. När jag ändå var på besök i storstan var planen att jag skulle klämma in ett gympass och en burgare med svenska mästaren i Athletic Fitness, Roman Hassas, 31 år. Alltid kunde jag väl lära honom något! Men han drabbades av en plötslig "man cold" och tvingades ställa in. Vi vet alla att en förkylning slår hårt på det manliga släktet, men jag funderar ändå på om han egentligen bara var skraj att jag skulle klå honom i bänkpress.

Skämt åsido!! Nu är Roman frisk som en nötkärna, starkare än någonsin och i full gång med förberedelserna inför SM och eftersom jag aldrig fick chansen att fråga ut honom om tävlingsnerver, bulkning, hans största bedrift och vilka övningar man ska göra för att få "buns of steel", så mailade jag honom alla möjliga frågor istället. Många övningar som vi nöter i crossfitboxen utför man även på en tävling i Athletic Fitness, såsom den av mig fruktade rodden och favoriten chins (det vi kallar pullups). Så även vi crossfitnördar kan få inspiration här. Läs den exklusiva intervjun med Roman här nedan:      

 
Hej Roman!! Hur är läget? Berätta lite om dig själv. Vem är Roman Hassas?

Tjena, det är bara bra tack. Jag är utbildad byggingenjör och jobbar med stora infrastrukturprojekt mot Trafikverket. Sysslar en del med musik. Utöver det så är jag otroligt träningsintresserad och aktivt tävlande inom Athletic Fitness.

 

För oss som inte har superbra koll, vad är egentligen Athletic Fitness? Vad går det ut på?

Athletic Fitness förkortat AF är en tävlingsgren där man som utövare måste visa en bra fysik samtidigt som man måste vara stark (chins och dips) och även ha ett bra flås (rodd eller hinderbana)

 

Har du alltid varit en gymråtta eller har du någon annan idrottsbakgrund?

Jag började i tidig ålder med TaeKwonDo och tävlade på hög nivå även där. Som bäst tävlade jag i nordiska mästerskapen och har ett silver därifrån. När jag sedan under andra året i gymnasiet märkte att det tog alldeles för mycket tid så var jag tvungen att välja studier före och började då gymma.

 

Hur länge har du hållit på med Athletic Fitness och vad var det som fick in dig på det spåret?

Jag tävlade för första gången 2014, det var min vän Ali Samet som tidigare hade tävlat och fortfarande tävlar som tyckte att jag borde köra och coachade mig till min första tävling.

 

Du ställde upp och vann i tre tävlingar i Athletic Fitness inom loppet av ett år; Decembercupen 2014, Svenska Mästerskapen 2015 och Tyngre Classic II 2015. Vilken tävling var du mest nervös inför och varför? Och vilken tävling var roligast? Varför?

Jag var väl mest nervös inför min första tävling då allt var nytt, sedan när det gick så bra så fick jag lite mer självförtroende till de kommande tävlingarna. Alla vinster har varit roliga men tyngre classic var nog ett av de mest minnesvärda då jag hade hela min familj där som hejade, det var en grymt bra uppstyrd tävling med många åskådare och där vann även min vän Ali guldet i korta klassen, jag och han startade vår resa mot SM och tyngre classic tillsammans.

 

Hur förbereder du dig inför en tävling?

Jag börjar dieta i god tid för att inte stressa kroppen de sista veckorna. Sedan blir det väääldigt mycket chins, dips och rodd. Varenda pass körs något utav dessa plus kompletterande övningar.

 

När tävlingsdagen väl kommer, har du några egenheter eller ritualer som du måste göra innan du kliver upp på scenen? Liksom en hockeyspelare ibland måste snöra på sig höger skridsko innan vänster eller liknande.

Inga ritualer på det sättet, men jag har ju alltid en bild av att det är jag som står med guldet på scenen. Ända från första dietdagen.

 

Vad är jobbigast med att tävla i Athletic Fitness?

Att det är prestation kombinerat med att man är på diet och låg på energi, vissa dagar mår man inte så bra.

 

Vad är roligast med att tävla i Athletic Fitness?

Att vinna! Haha, nej men allt är kul, hela processen, att se hur kroppen förändras till att man lär sig sin kropp under en diet och inte minst själva tävlingen.

 

Vilken bedrift är du mest stolt över? Varför?

Jag är mest stolt över den fysik jag har lyckats bygga under mina träningsår. Det har varit väldigt hård träning och länge!

 

Att bulka måste vara rena drömmen. Vad äter du när du bulkar?

Jag försöker att äta som på diet fast mer mängder, men hamburgare är en favorit om jag ska fuska ibland.

 

Sen kommer vi till något jag skulle ha betydligt svårare för, deffningen. Vad äter du när du deffar?

Det blir mycket potatis o ris som kolhydratskälla. Proteinet får jag från fisk, kyckling och färs.

 

Vad var det första du satte tänderna i, bortsett från guldmedaljen, när du avslutat din sista tävling 2015?

Jag var så sliten och mätt (vi äter rejält mycket skräp backstage för att fylla kroppen) så det blev faktiskt en hamburgare på Max, eftersom det låg närmast.

 

Har du några laster? Vilka?

Jag gillar choklad väldigt mycket. Kan få sug på det under dieten, men jag har mina fuskdagar.

 

Man får inte under några som helst omständigheter fråga en kvinna om vikten men det känns som det är okej att jag frågar dig eller? Nuvarande vikt? Tävlingsvikt?

Absolut får du det, jag väger offseason mellan 98-102 kg. Och senast på tävling vägde jag 85. Hoppas på 86.5 denna gång om jag nu har tränat hårt nog!

 

Vilken muskel är du mest nöjd med? Varför?

Mina ben är väl det som sticker ut mest och jag gillar verkligen att träna ben, en stor muskelgrupp där man verkligen känner att man tränar hårt.

 

Vilka är dina styrkor?

Mina styrkor är att jag har en bra fysik, har vunnit fysikronden på alla tävlingarna, dessutom så är jag relativt stark och gör många chins och dips trots min "höga" vikt.

 

Svårt att föreställa sig, men har du några svagheter? Något du behöver förbättra inför nästa tävling?

Absolut har jag det, jag har lagt mycket fokus på axlar, bröst och triceps denna offseason och jag hoppas att det lönar sig, det återstår att se.

 

Vilken är din favoritövning i gymmet? Varför?

Knäböj, för att den verkligen känns tung och jobbig.

 

Vilken övning är du mindre förtjust i? Varför?

Knäböj, för att jag har smått ångest inför varje pass.

 

Jag vet ju att du inte bara tränar, utan även spelar i ett band. Finns det några likheter mellan en spelning med bandet och en tävling?

Absolut, man måste förbereda sig i tid och göra sin läxa oavsett om det handlar om att lära sig 5 nya låtar eller gå ner 18 kg. Disciplin är nyckelordet här.

 

Vilken låt tränar du helst till?

Det blir mycket housemusik, ingen specifik låt, gärna någon mix som inte stannar mellan låtarna.

 

Tanken var att du skulle ta med mig till gymmet och visa dina bästa rumpövningar (alla vill väl veta vägen till en fast och fyllig rumpa). Vilka är dina bästa rumpövningar?

Utfall och INTE knäböj som många har fått för sig. Kör tunga utfall så kommer du förstå.

 

Vi crossfitgirls älskar såklart crossfit. Brukar du köra crossfit någon gång?

Inga rena crossfitpass men under diet kan jag köra lite crossfitupplägg som cardioträning. Crossfit är en hård sport!

 

Vet att Athletic Fitness inte syftar till att lyfta så tungt som möjligt, men det vore ändå intressant att veta några av dina tyngsta lyft?

Jag gör aldrig ettor då skaderisken är hög och jag inte riktigt tävlar i styrkelyft, men minst femmor.

Personbästa i bänkpress: 135x6

Personbästa i marklyft: 210x5

Personbästa i knäböj: 175x6

 

Vilket är ditt motto här i livet?

Det finns inga genvägar!

 

Har du några goda råd till de som vill ha en framtid inom Athletic Fitness?

Detta gäller alla, stressa inte med att ta dig upp på scen, det kan alla göra. Satsa några år på att bygga en komplett fysik innan du skalar av fettet. Annars slutar det med att man är för liten och får låg placering och i värsta fall åker ut i fysikronden.

 

Slutligen, vilken blir din nästa tävling?

Nästa tävling är SM, siktet är inställt på tre SM-guld.

 

Tack för att du tog dig tid att svara Roman!! Och stort lycka till i nästa tävling!! Vi crossfitgirls håller tummarna. Ciao!

Tack själva! Kul att få vara med och träna hårt!