I min lilla värld så är framstegen små och inte så täta. Men den här veckan har jag gjort både split jerks, double-unders (ok, jag kan fortfarande inte fortsätta hoppa när jag klarat en, men en sak i taget), och närmar mig väl förhoppningsvis en TTB. Det är också första gången jag drar stången rakt över näsan vid axelpressen. Det syns tack och lov ingenting, men det känns helt klart som att jag skinnflått hela näsan.
Det här är lite typiskt mig, jag är klumpig helt enkelt. Medans SnyggSara har en fantastisk kroppskontroll, så glider jag runt och tappar vikter på tårna, går in i saker och snubblar på luften. Jag vet inte hur många gånger jag tappat mobilen i golvet. Jag skär mig, klämmer mig, slår omkull saker, jag halkar på badhus, hjärnskakning på lekland NP, hänga uppochner i skidlift väntandes på skotrar med sirener CHECK, 12 cm klackar på heltäckningsmatta som höggravid var ingen hit. Vi har valt dörrar istället för duschdraperi i badrummet så jag inte ska trassla in mig, ja ni förstår, listan kan göras så lång att det blir tråkigt. Det här bland annat anledningen till att jag ännu inte testat att stå på händer, jag ser framför mig hur kakelväggen rasar. Eller att jag kanske får ett sådant silhuett-serietidningshål rakt genom väggen. Eller bara bryter nacken. Slutat rodna gjorde jag för 20 år sen, jag får liksom inte göra annat än skämmas. Dessutom skär det sig ju så eländigt med håret. 
Mitt stoltaste träningsögonblick kan nog ändå vara när jag våldtog löpbandet. Några kompisar till mig hade satt ihop ett högintensivt pass som skulle avslutas med en vända på löpbandet. Vänlig som hon är lämnade damen före mig bandet på, så jag skulle få en riktigt bra tid. Men efter att ha kört hårt i X antal minuter så var jag ganska väck så det noterade inte jag, utan kliver bara rakt upp på det. SCHMACKADANG. Halva jag sörjer att detta inte filmades, och den andra halvan är lycklig över att ingen får se denna praktvurpa igen. Jag låg där ett tag och skaffade mig några schyssta brännmärken innan jag tog mig av, för att sedan naturligtvis springa klart mina meter. Man är väl en viking? (Jag hade semester veckan efter, planen var att glida runt i JLo-ringning till naveln. Istället fick jag välja Michelle Obama-looken, men svart polo på Berns för att man har kompresser över hela bröstet och axlarna är ju också kul). När man trodde att förnedringen inte kunde bli större så kommer man hem och upptäcker att ljusgrå byxor på ett svettigt pass var ju en JÄTTEBRA grej. Det såg ut som att jag antingen hade kissat ner mig, eller var sjukt sugen på några spännande sovrumsaktiviteter. Det var här jag bestämde mig för att från och med nu ta T-banan till en annan stadsdel och ett nytt gym. Nä just ja, jag bor ju i Ånge så det är bara att bita ihop! Träna i peruk kan ju inte vara så svettigt?
Så när mina vänner kämpar vidare mot sina mål, så sätter jag upp sådana som är rimliga för mig. Som till exempel att bryta benen på spinningcykeln, eller varför inte sänka roddmaskinen? Sky is the limit, ingenting är omöjligt!//L
 

En vandrande katastrof

Linn Kommentera
I min lilla värld så är framstegen små och inte så täta. Men den här veckan har jag gjort både split jerks, double-unders (ok, jag kan fortfarande inte fortsätta hoppa när jag klarat en, men en sak i taget), och närmar mig väl förhoppningsvis en TTB. Det är också första gången jag drar stången rakt över näsan vid axelpressen. Det syns tack och lov ingenting, men det känns helt klart som att jag skinnflått hela näsan.
Det här är lite typiskt mig, jag är klumpig helt enkelt. Medans SnyggSara har en fantastisk kroppskontroll, så glider jag runt och tappar vikter på tårna, går in i saker och snubblar på luften. Jag vet inte hur många gånger jag tappat mobilen i golvet. Jag skär mig, klämmer mig, slår omkull saker, jag halkar på badhus, hjärnskakning på lekland NP, hänga uppochner i skidlift väntandes på skotrar med sirener CHECK, 12 cm klackar på heltäckningsmatta som höggravid var ingen hit. Vi har valt dörrar istället för duschdraperi i badrummet så jag inte ska trassla in mig, ja ni förstår, listan kan göras så lång att det blir tråkigt. Det här bland annat anledningen till att jag ännu inte testat att stå på händer, jag ser framför mig hur kakelväggen rasar. Eller att jag kanske får ett sådant silhuett-serietidningshål rakt genom väggen. Eller bara bryter nacken. Slutat rodna gjorde jag för 20 år sen, jag får liksom inte göra annat än skämmas. Dessutom skär det sig ju så eländigt med håret. 
Mitt stoltaste träningsögonblick kan nog ändå vara när jag våldtog löpbandet. Några kompisar till mig hade satt ihop ett högintensivt pass som skulle avslutas med en vända på löpbandet. Vänlig som hon är lämnade damen före mig bandet på, så jag skulle få en riktigt bra tid. Men efter att ha kört hårt i X antal minuter så var jag ganska väck så det noterade inte jag, utan kliver bara rakt upp på det. SCHMACKADANG. Halva jag sörjer att detta inte filmades, och den andra halvan är lycklig över att ingen får se denna praktvurpa igen. Jag låg där ett tag och skaffade mig några schyssta brännmärken innan jag tog mig av, för att sedan naturligtvis springa klart mina meter. Man är väl en viking? (Jag hade semester veckan efter, planen var att glida runt i JLo-ringning till naveln. Istället fick jag välja Michelle Obama-looken, men svart polo på Berns för att man har kompresser över hela bröstet och axlarna är ju också kul). När man trodde att förnedringen inte kunde bli större så kommer man hem och upptäcker att ljusgrå byxor på ett svettigt pass var ju en JÄTTEBRA grej. Det såg ut som att jag antingen hade kissat ner mig, eller var sjukt sugen på några spännande sovrumsaktiviteter. Det var här jag bestämde mig för att från och med nu ta T-banan till en annan stadsdel och ett nytt gym. Nä just ja, jag bor ju i Ånge så det är bara att bita ihop! Träna i peruk kan ju inte vara så svettigt?
Så när mina vänner kämpar vidare mot sina mål, så sätter jag upp sådana som är rimliga för mig. Som till exempel att bryta benen på spinningcykeln, eller varför inte sänka roddmaskinen? Sky is the limit, ingenting är omöjligt!//L
 
När jag började med crossfit för lite mindre än två månader sedan hade jag ett första delmål, att lyfta min egen kroppsvikt i en pull-up. Det kan låta enkelt, då jag skulle tävla i viktklass fjädervikt om jag var boxare, men för mig var det ändå en stor utmaning. Kändes omöjligt till en början och jag nötte på med gummiband som hjälpmedel.
 
Så en dag i boxen fick jag dock några handfasta tips av vår alldeles egna crossfitguru Sara B (aka Smålänningen eller gymnasten) och lyckades mirakulöst nog göra en så kallad "kipping pull-up." Vissa skulle kalla det fusk och säga att det inte är en riktig pull-up, då man genom att använda hela kroppen svingar/juckar/rycker sig upp mot riggen. Kanske ligger lite sanning i det, men kipping pull-ups och strikta pull-ups är två olika övningar med olika syften.
 
Strikta pull-ups är en styrkeövning som kräver mer styrka, men inte lika mycket teknik som kipping pull-ups. Inom crossfit utför man båda övningarna, men den sistnämnda när man vill klara av så många pull-ups som möjligt på så kort tid som möjligt.
 
Mitt nästa delmål blir att göra strikta pull-ups, men just nu lever jag länge på min första kipping pull-up. Nedan kan ni se när detta för mig nästan euforiska ögonblick fångades på film. Inte så vackert, men ett helt godkänt första försök. Detta hade aldrig varit möjligt utan Saras grymma coachning och de andra tjejernas peppande och glada tillrop. Ciao!/ M
 
 

"Pull-ups: Because everyone's jaw drops when they see a girl bust them out!"

Boxen Kommentera
När jag började med crossfit för lite mindre än två månader sedan hade jag ett första delmål, att lyfta min egen kroppsvikt i en pull-up. Det kan låta enkelt, då jag skulle tävla i viktklass fjädervikt om jag var boxare, men för mig var det ändå en stor utmaning. Kändes omöjligt till en början och jag nötte på med gummiband som hjälpmedel.
 
Så en dag i boxen fick jag dock några handfasta tips av vår alldeles egna crossfitguru Sara B (aka Smålänningen eller gymnasten) och lyckades mirakulöst nog göra en så kallad "kipping pull-up." Vissa skulle kalla det fusk och säga att det inte är en riktig pull-up, då man genom att använda hela kroppen svingar/juckar/rycker sig upp mot riggen. Kanske ligger lite sanning i det, men kipping pull-ups och strikta pull-ups är två olika övningar med olika syften.
 
Strikta pull-ups är en styrkeövning som kräver mer styrka, men inte lika mycket teknik som kipping pull-ups. Inom crossfit utför man båda övningarna, men den sistnämnda när man vill klara av så många pull-ups som möjligt på så kort tid som möjligt.
 
Mitt nästa delmål blir att göra strikta pull-ups, men just nu lever jag länge på min första kipping pull-up. Nedan kan ni se när detta för mig nästan euforiska ögonblick fångades på film. Inte så vackert, men ett helt godkänt första försök. Detta hade aldrig varit möjligt utan Saras grymma coachning och de andra tjejernas peppande och glada tillrop. Ciao!/ M
 
 
 
 
 
Igår var vi helnöjdA med reklamen som snurrade pp bannern på bloggen. Reebok. Fasiken vad proffsigt. Träningsblogg och Reebok, kan ju bara bli bra. Idag snurrar en bild på Hollywoodfruarna på tv 3. Vad hände??  Inte riktigt lika coolt. Kanske cyberspace snappade upp lite av Malins inlägg med lite svengelska och drog sina egna slutsatser, vad vet man. 
 
Men två små kottar så är det inte alltid lätt att hitta tid till gymmet, i varje fall inte om man vill komma dit innan kl 20 och ha någorlunda med energi kvar innanför västen. Men dock viktigt att hålla bålen i trim då det blir en hel del lyft om dagarna, och tyvärr inte alla regelrätta. Därför fick det bli bålträning här hemma idag efter kalas hos svägerskan. 
 
8 övningar, 45 sek vardera, 4 varv. 
*Sidoplanka med boll mellan fötterna höger
*Sidoplanka med boll mellan fötterna vänster 
*Utfall jorden runt
*Armhävningar i ett utfallssteg, varva höger vänster
*Rodd i TRX på ett ben
*Balans på coreboll, dvs stå på knä på bollen
*Biceps curl med gummiband
*Planka med rotation
 
Nästan alla övningar har jag kopierat rakt av från core passet på Moove. Bra övningar så varför krångla till det. 
 
I morgon hoppas jag på att kunna köra ett pass i boxen igen. På återseende! 
S.G
 

Bollar med bålen

Hemmaträning Kommentera
 
 
 
Igår var vi helnöjdA med reklamen som snurrade pp bannern på bloggen. Reebok. Fasiken vad proffsigt. Träningsblogg och Reebok, kan ju bara bli bra. Idag snurrar en bild på Hollywoodfruarna på tv 3. Vad hände??  Inte riktigt lika coolt. Kanske cyberspace snappade upp lite av Malins inlägg med lite svengelska och drog sina egna slutsatser, vad vet man. 
 
Men två små kottar så är det inte alltid lätt att hitta tid till gymmet, i varje fall inte om man vill komma dit innan kl 20 och ha någorlunda med energi kvar innanför västen. Men dock viktigt att hålla bålen i trim då det blir en hel del lyft om dagarna, och tyvärr inte alla regelrätta. Därför fick det bli bålträning här hemma idag efter kalas hos svägerskan. 
 
8 övningar, 45 sek vardera, 4 varv. 
*Sidoplanka med boll mellan fötterna höger
*Sidoplanka med boll mellan fötterna vänster 
*Utfall jorden runt
*Armhävningar i ett utfallssteg, varva höger vänster
*Rodd i TRX på ett ben
*Balans på coreboll, dvs stå på knä på bollen
*Biceps curl med gummiband
*Planka med rotation
 
Nästan alla övningar har jag kopierat rakt av från core passet på Moove. Bra övningar så varför krångla till det. 
 
I morgon hoppas jag på att kunna köra ett pass i boxen igen. På återseende! 
S.G