"Pull-ups: Because everyone's jaw drops when they see a girl bust them out!"

Kommentera
När jag började med crossfit för lite mindre än två månader sedan hade jag ett första delmål, att lyfta min egen kroppsvikt i en pull-up. Det kan låta enkelt, då jag skulle tävla i viktklass fjädervikt om jag var boxare, men för mig var det ändå en stor utmaning. Kändes omöjligt till en början och jag nötte på med gummiband som hjälpmedel.
 
Så en dag i boxen fick jag dock några handfasta tips av vår alldeles egna crossfitguru Sara B (aka Smålänningen eller gymnasten) och lyckades mirakulöst nog göra en så kallad "kipping pull-up." Vissa skulle kalla det fusk och säga att det inte är en riktig pull-up, då man genom att använda hela kroppen svingar/juckar/rycker sig upp mot riggen. Kanske ligger lite sanning i det, men kipping pull-ups och strikta pull-ups är två olika övningar med olika syften.
 
Strikta pull-ups är en styrkeövning som kräver mer styrka, men inte lika mycket teknik som kipping pull-ups. Inom crossfit utför man båda övningarna, men den sistnämnda när man vill klara av så många pull-ups som möjligt på så kort tid som möjligt.
 
Mitt nästa delmål blir att göra strikta pull-ups, men just nu lever jag länge på min första kipping pull-up. Nedan kan ni se när detta för mig nästan euforiska ögonblick fångades på film. Inte så vackert, men ett helt godkänt första försök. Detta hade aldrig varit möjligt utan Saras grymma coachning och de andra tjejernas peppande och glada tillrop. Ciao!/ M