Träning mot cancer

Kommentera
I går anordnade Johanna Rapp för fjärde året i rad en träningsdag mot cancer. Såhär beskriver hon själv initiativet:
 
Den här insamlingen startade för min fina, starka mamma som kämpade mot cancer. 
År 2013 förlorade hon kampen och jag fick säga hej då alldeles för tidigt.
Våren 2013 var också året jag för första gången, driven av maktlösheten av att bara kunnat stå bredvid utan att göra något, arrangerade "Träning mot cancer". Första året höll jag ett träningspass där jag ville att deltagarna skänkte valfri summa till den här insamlingen. Engagemanget och stödet blev så mycket större än jag räknat med och arrangemanget har nu växt och blivit en återkommande träningsdag varje år i maj.
 
Målet i år är satt till 40000 kronor, och i skrivande stund återstår endast 2950 för att nå det. Om man känner att man vill hjälpa till så kan man göra det här: https://www.cancerfonden.se/insamlingar/traning-mot-cancer
 Fiiiiiina Johanna!
 
I år hade Johanna varit galen nog att be oss girls hålla i ett pass. Jag sa ja på en gång, för om jag börjat fundera på saken hade jag nog inte vågat. Sara G var också tillgänglig så det blev vi två som fick gå lös. Dagen för mig började med att jag vandrade runt hemma som en rastlös höna med stora problem att få ner frukosten. Vandrade ner på Moove för att istället försöka göra någon nytta där. Johanna, Kim och Sigge dök snart upp och jag hjälpte till att bära och duka lite. Ica i Ånge hade sponsrat med gott fika. Jag ryckte åt mig en ingefärashot med bra drag i. Tårna krullade sig lite och det kändes som att man var uppvärmd redan efter den! 
 
Sen började det trilla in folk, och Johanna inledde dagen med uteträning. Under tiden förberedde jag och Sara vårt pass. Det gjorde vi genom att fuldansa och ta selfies samtidigt som vi försökte att inte dö av nervositet. Master Mats har tryckt upp t-shirtar med backwaterloggan på som vi skulle visa upp. Tror han har ca 2000 så att alla i Ånge kan få köpa en egen! 
 Backwatermodellerna
 
När det var dags för vårt pass dök 8 modiga själar upp. Vi inledde med en kort uppvärmning och körde raskt i gång med första woden, där deltagarna i par skulle göra 3 varv av 20 armhävningar, 40 situps och 60 airsquats.
Två stenhårda rumpor! 
 
Wod nr 2 bestod av att i paret göra 80 thrusters och på varje hel minut fick man nöjet att göra 4 burpees. Som avslutning hade vi en björnstafett, där 3 lag fick göra en bearwalk genom rummet, sedan 3 bearcomplex med stång innan man vandrade tillbaka och skickade iväg nästa lagmedlem. Alla var superduktiga och jag tror att Sara och jag fick godkänt också. 
 
 
 
Där någonstans var nervvrakens energi slut så även om dagen fortsatte med ett yoga-pass så avvek Sara och jag glada och nöjda med dagen.
 Glada och nöjda efter passet! (Egentligen före passet, men vi var snyggare då!)
 
Om man vill läsa lite mer om dagen kan man göra det på Pillans blogg: http://hemmahospillan.blogg.se/2016/may/traning-mot-cancer-2.html